جلسه شرح کتاب فضل العلم از اصول کافی در سال ۱۴۰۱ (جلسه بیست و سوم)
جلسه ۱۲ از کتاب فضل العلم
۱۴۰۱/۳/۲۶
- لزوم پرهیز از اظهار نظر شخصی در امور دینی.
- هر مطلبی که از غیر از طریق وحی به خداوند نسبت داده شود بدعت است.
- استقلال و استبداد به رای و نظر، زمینه ساز بدعت است.
- تقسیم قیاس به دو قسمت: در سنت و بعد از سنت.
- حرمت قیاس به علت عدم توانایی عموم مردم به سازوکار شریعت است.
- روایات حرمت قیاس نشانگر عظمت و پیچیده بودن دین و شریعت است.
- ارتباط حرمت قیاس با خاتمیت رسول الله ص
- در شکل گیری بدعت، نسبت دادن به خدا و وحی و دین محوریت دارد.
- در اعتقادات و اخلاق هم قیاس معنا دارد.
- اهمیت و جایگاه علم و اطمینان، در نسبت دادن مطالب، به دین.
- رسول الله هرآنچه برای بشر الی یوم القیامة لازم بوده را آورده اند.
- شیطان، اولین قیاس کننده بود و بیان قیاس او و خطایش در قیاس.